2019. január 18. 13:07 - TonyBaritoon

Mortal Kombat 11- első benyomás az én szememmel

Mint sok más rajongó élőben néztem én is a közvetítést a twitchen. Látni akartam a játékmechanikai újításokat, látni akartam az új karaktereket és mégis milyen maga a játék. És őszintén, kettős érzéseim vannak. Egyrészt úgy érzem a legzseniálisabb Mortal Kombat játékot mutatták be, másrészről viszont félek, hogy a játék maga jó lesz ugyan, de a 9 és az X köröket fog verni rá. Hogy miért van bennem ez a kettősség?   Azt szeretném részletesebben kifejteni nektek. 

De előbb egy picit magáról a rendezvényről:

Maga a tálalás  igényes és profi volt, arra nem lehet panasz egyáltalán, nagyon ügyesen elindította a NetherRealm a hype vonatot. Kiderült, hogy igazak a pletykák, tényleg Ronda Rousey lett Sonya hangja. Először kicsit féltem, hogy egy fiatalabb karakterhez jobban illene az orgánuma, de rám cáfolt, azokból a sorokból ítélve, amit hallottam valóban a kedves UFC harcos- WWE előadó hölgy a tökéletes választás. De nem csak ő volt itt a WWE-től. Több WWE sztár is jött beöltözve a rendezvényre (Kofi Kingston pl. Shang Tsungnak öltözött), jöttek közismert cosplayerek olyan jelmezekben, hogy majd leesett az állam. És jöttek olyan YouTuberek, akiknek fő profiljuk a verekedős játékok vagy pedig azon belül is a Mortal Kombat. Így pl. egyik személyes kedvencem Dynasty is felbukkant. Nyilván a lényegi rész számomra a játék bejelentése volt, de azért az MK11 meccsekbe is belenéztem. És Jézus ereje! hihetetlen számomra, hogy vannak játékosok, akik megnézik egyszer a movesettet és máris úgy játszanak, mintha évek óta nyomnák ezt a játékot! (jó, azért legyünk reálisak, 100% hogy kaptak lehetőséget gyakorolni béta példányokkal, vagy ha más nem a rendezvény napján délelőtt, de ennek figyelembevételével is lenyűgöző volt a teljesítményük). összességében tisztességesen megszervezett rendezvény volt, ami méltó volt az MK11-hez de nem volt túlságosan giccses. 

 

Na csak kellett az a szín! 

Először is- már az előző két epizódnak is erőssége volt a grafika, de ez a játék egyszerűen fantasztikusan gyönyörű! Az Unreal Engine 4 remek látványt teremt a játéknak. Ó és nagyon fontos: színek! Az MKX-nek kevés gyenge pontja volt de vitathatatlanul az egyik legfakóbb volt az MK játékok közül. Nem volt csúnya egyáltalán, csak mondjuk míg a Mortal Kombat II, vagy a Deadly Alliance, vagy az MK9 a vérengzés és a háttértörténet miatt volt sötét, de maga a játék úszkált a színekben, addig az MKX a színeiben is próbálta hangoztatni, hogy ő már pedig egy komoly játék. Persze azért az MK11 se egy szivárvány, de sokkal színesebb, mint elődje.  Egyszerűen több nyomdafestéket nem tűrő kifejezés is elhagyta számat látva milyen királyul néznek ki a kivégzések. 

Ha ott működött, akkor itt is fog

A NetherRealm stratégiája, mindig is az volt: hogyha az egyik játékunkban működött, akkor kis változtatással a másikban is fog. Így pl. a gear system megjelent az MK-ban is, azaz kedvünkre ruháztathatjuk a karaktereket, növelve ezzel statjaikat. Nekem ezzel a rendszerrel már az Injustice 2-ben is voltak problémáim.  Nem feltétlen fair a játékosokkal szemben, hogy valaki sokkal nagyobb sebzést ad be csak mert másik kardot használ. Ahogy az is bántott egy kicsit, hogy így nehéz volt tényleg ízlésünkhöz való ruhákat fabrikálni. Mert nem feltétlen a számunkra legszebb lesz a leghasznosabb a csatában. Viszont ezt is egy kicsit újragondolták. Sokkal átláthatóbb, letisztultabb rendszert kapunk. Alapvetően vannak skinek (eddig látottak alapján kb. mindenkinek három de az többféle színben) és ezeken a skineken belül variálhatunk pl. maszkokat. kardokat, zászlókat, attól függően, hogy mi van a karakteren. Külön érdekesség, hogy a három stílus/karakter dolog viszont továbbra is megmaradt. Állíthatjuk egyébként az abilityket is, ami azt jelenti milyen plusz kombóink, speciális támadásaink vagy éppenséggel hasznos passzív képességeink lehetnek, szóval a 3 variánst is ízlésünkhöz szabhatjuk. Ezenkívül beállíthatjuk az introit a karaktereknek, illetve a győzelmi pózokat is. Ez a része kicsit Overwatchos nekem. Egy skin több színben, beállítható győzelmi póz. Ó igen, Ha már győzelmi póz: az Injustice 2-ből az is át lett emelve, hogy a karakterek a meccs után (akár volt fatality, akár nem) belassítva, nagyon menőn pózolnak. 

De nem csak Injustice kettő jegyeit fedezhetjük fel. Látszódott a játékon, hogy Ed Boon szereti ám a Tekkent, ugyanis sok olyan újítás van  ami emlékeztethet minket a Tekken 7 újításaira. A Tekken 7-ben ugyanis vagy egy rage art nevű funkció. Ha az életünk már nagyon csekély, alig 25% környékén jár, akkor beadhatunk egy rage art-ot (vagy egy rage drive-ot, ki melyiket preferálja), amivel megfordíthattuk a meccset, sőt akár meg is nyerhettük. Ezek vagy nagyon nagy erejű, látványos támadások, vagy pedig halálos kombók voltak. Na fatal Blow néven ugyanez a dolog bukkant fel az MK-ban is! Igaz, a játéknak megfelelően itt fröcsög a vér, hektó liter számra. A röngten támadások azrt nem tüntek el teljesen csak átalakulva maradtak benne a játékban, most már külön van egy támadás és védekezés mérőnk. Előbbi az átlagnál erősebb támadásokért, utóbbi a kontrákért felel. Amúgy szintén a Tekken 7-ből lehet ismerős, hogy olyan újításokat is tartalmaz a játék, amik a játékmechanikára nincsenek kihatással, de a meccsek látványán és hangulatán dobnak. Ilyen pl. ha valaki bead egy meccsfordító ütést, akkor rá közelít a kamera, stb. 

Lehet elsőre nem lehet szimpatikus, hogy sok az olyan újítás, ami az Injustice-ból, a Tekken 7-ből vagy az Overwatchból (okés, nem csak az Overwatchból, hanem átlag az e-sport körökben népszerű játékokból) ismerős lehet, de igazából ez a kis mix jól áll a játéknak és minden máshonnan látott dolog ügyesen lett beintegrálva az MK látványvilágába ezért engem nem zavar, hogy egy vagy két dolgot leszámítva máshol is láttuk már ezeket. 

Karakterek, mert hát az is kell 

Azt tudtuk, hogy Scorpion és Raiden visszatérnek és tudtuk, hogy Shao Khan DLC-ként visszatér. Láthattuk Kronikát, az MK első női fő bossát (mondom én, hogy valaki sokat Tekkenezett), de kik tértek még vissza? Hát itt van Sub-zero és Sonya nekünk, ők nem akkora meglepetések. De sokak örömére visszatért Baraka és vagányabb, mint valaha! Egy közönség kedvenc, akiről azt hittük az MK9-ben láttuk utoljára, szintén visszatért. Ő Skarlet, a vért manipuláló nindzsa lány. Továbbá jött egy új karakter Geras. Számomra kicsit olyan, mint Jax és Tremor szerelemgyermeke, aki tudja manipulálni az időt és a homokot, de nem rossz, sőt! nekem tetszik Geras, kicsit egyiptomi isten jellege van. Az előzetesekből, interjúkból leadott képek alapján Liu Kang, Kitana, Kung Lao szintén visszatérnek, illetve van egy kép, amin nehéz eldönteni, hogy Cassie vagy Sonya látható-e rajta, de ő volt a legnépszerűbb újonc az MKX-ben így sotobaság lenne kihagyni. Kaptunk egy nagyon pici utalást arra is, hogy Kabal is visszatér. 

Szóval a lista a következő jelenleg: 
Scorpion
Raiden
Sub-zero
Skarlet
Baraka
Sonya
Geras
Liu Kang
Kung Lao
Kitana
Cassie
Kabal (bár ő még nagyon kérdőjeles)
Shao Khan 
Kronika. 

Ami viszont aggodalomra adhat okot: az a karakterválasztó képernyő. Ugyanis ha Kronika nem irányítható fő gonosz lesz és a DLC karakterek (így Shao Khan se) kaptak még helyett a karakter választó képernyőn, akkor is kb. csak 25 férő hej van. Ez megint azt jelenti, hogy kb. a DLC karakterek érkezéséig nem nagyon lesz miből válogatnunk. Nem akarok telhetetlen lenni, de ez akkor is csekélynek tűnik.  Ráadásul Shao és Kronika nélkül is, már ismerjük 12 harcos kilétét. Ha hozzáveszem azokat a karaktereket, akik garantáltan visszatérnek, mint Johnny, Jax, Mileena, Shang Tsung vagy Reptile (hisz megjelenésük óta maximum egy vagy két játékot hagytak ki), akkor nem igazán lesz hely új kalandoroknak, valószínű kevesen fognak visszatérni az X-ből debütáltak közül és nem számíthatunk arra, hogy olyan karakterek kapjanak átdolgozást, akik a 3D érában bukkantak fel először. Igen, felvállalom, én pl. bírtam Ashrat és ha normális és egyedi mozdulatokkal Mavado vagy Kira kapna még egy lehetőséget, biztos imádnák őket a játékosok. Ne felejtsük el, hogy a 3D-era/PS2-era idején gyakran rájárt a rúd a csapatra, időhiány, pénz hiány, viták stb. Ha ezek a karakterek egy újragondolt külsővel és mozgáskultúrával kapnának még egy lehetőséget, közönség kedvencek lehetnének. De ilyen csekély roster létszám mellett, nem hiszem, hogy ez megtörténne.  Attól félek, hogy Skarlet és Geras volt a két egyetlen kellemes meglepetés és rajtuk kívül csak a kötelező poszter arcok lesznek jelen. Persze én így is jól el leszek a játékkal, hisz csak két olyan karakter van, akit utálok, a többieket vagy szeretem vagy semleges vele a viszonyom, így a roster összeállításától függetlenül, imádni fogom a játékot. 

 

Véres regék mit mesélnek 

Ezt direkt hagytam a végére. Ugyanis emiatt aggódom a legjobban. Az MK9 ügyesen használta a múltba való üzenetet és adott nekünk egy olyan új sztorit, ami egyszerre volt egy régi történet újramesélése és egy teljesen új fejezet a Mortal Kombat vérrel írt sagájában. Az X pedig kifejezetten érett volt. Családi problémákról, önmagunk felvállalásáról, a szülők felé érzett megfelelési kényszerről, belpolitikai viszályokról beszél de úgy, hogy az érettsége ellenére megmaradt az a vérben tocsogó, bosszú hadjáratos, egymással verekedős történet, amin sokan felnőttünk. Egyszerre volt egy érett történet és egy agyatlan darálás. 

 

Szóval itt vagyunk két zseniális történet után és betoppan a képbe Kronika, az időt őrző asszony, akit elkezdett bosszantani, hogy Raiden az üzenetével belepiszkált a múltba. Na várjunk csak egy percet, ez miért is csak most kezdte el zavarni? Hiszen Raiden ügyködéseinek köszönhetően egy csomó olyan ember meghalt, akinek nem kellett volna, ugyanakkor elmaradt az Armageddon és egy csomó új generációs harcos nőhetett fel...eltelt kb. 20 év és Kronikát csak most zavarja, hogy belepiszkáltak az időbe, mert nem ez Shionnok végzete? Na ez nekem már zavaros. Arról nem is beszélve, hogy az új idővonalat még ki se bontottuk rendesen, rengeteg ágyút nem sütöttünk el és máris törölni akarjuk ezt az idővonalat is? Értem én, vissza kell hozni a közönség kedvenc karaktereket és lehetőleg úgy, hogy ne mindig fekete mágiával legyenek feltámasztva, így az időutazást választották a készítők. De komolyan, nem lehetett volna ezzel várni még egy játékot? Arról nem is beszélve, hogy az lenne a legjobb, ha ezt az időutazást arra használnák fel, ha a klasszikus veteránok, a 3D-era elfeledett harcosai és az X újoncai az alternatív idővonalak találkozásának köszönhetően összeröffennének. De mint mondottam az alap roster szűk. Igen, a  későbbiekben lesz majd 12 harcos, akiket drága pénzért bezsebelhetünk, de addig is egy elég szűkös rosterrel lesz dolgunk, amibe ahogy azt fentebb is írtam, valószínű a poszter arcok fognak bekerülni, nem pedig a kevésbé népszerű karakter újragondolásai fognak bekerülni. nem lesz se Hotaru, se havik, se Nitara.  Ellenben tudjátok mi lesz? Rrrrengeteg mirror meccs, ezt már most megjósolom. Lesz majd normális Liu Kang és Kung lao vs. revenant verziók, lesz fiatal Sonya vs. öreg Sonya, lesz gonosz Raiden vs. jóságos Raiden és így tovább. 

És még egy fontos kérdés: szükségünk van az időutazásra? A 9 esetében ez egy indokolt és legitim dolog volt. Egy Armageddon után nem lehetett volna tovább vinni a történetet, plusz funkcióját tekintve a 9 remake és reboot volt egy személyben, így szükség volt erre. De most? Van egy elég feszült politikai helyzet, hiszen Kothal Khan már nem köti magát a Reiko egyezményhez, van egy belefáradt Raidenünk, akit megfertőzött Shinnok gonoszsága és van egy Liu kang- Kitana párosunk, akik a pokolban uralkodnak, plusz kaptak egy elég csúnya hadüzenetet a gonosz viharistentől. Tehát elég feszült a helyzet, puskaporos a levegő időutazás nélkül. Arról nem is beszélve, hogy ki tudja, hogy ezen az idősíkon mi a helyzet Onagával, a sárkánykirállyal. Az ő visszatérése, vagy visszatérésének a lehetősége, meggyújtaná azt a bizonyos kanócot és robbanna a világok közti háború ismét. 

Szóval a Morta Kombat 11 zseniálisnak ígérkezik egyfelől...másfelől a sztori és a roster nagysága aggasztó.  Nektek mi az első benyomásotok? Láttátok a közvetítést? Ti kiket várnátok vissza? 

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://fightinggames.blog.hu/api/trackback/id/tr514570296

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

efmint · unalomfilozofiak.blog.hu 2019.01.18. 16:28:07

Király, részletes írás. Köszi + a videókat is !

Üdv!

TonyBaritoon 2019.01.18. 16:46:19

@efmint: örülök, ha tetszett, öröm volt megírni a cikket. :)

Tenka 2019.04.24. 08:35:20

Sokszor eszembe jutott ez a cikk a megjelenesig, mert a sztoritol en is feltem kicsit. A 9 utan nekem a 10 is csalodas volt, de miutan tegnap befejezten a sztorit, megnyugodtam.

TonyBaritoon 2019.04.24. 11:42:30

@Tenka: Igen és nagyon boldog voltam tőle. Nem mondom azt, hogy minden megoldás tetszett, de valóban pofás sztorit kaptunk és a a nagy csata is epikus és katartikus lett!